POLITIK MALAYSIA SEMAKIN HANCUR - DEBAT PAS vs UMNO menjad Penentu.



Semenjak dua menjak ni, SS banyak juga menerima panggilan tel dan sms yang meninta SS mengulas sedikit sebanyak tentang Isu dan Lanskap Politik malaysia yang dilihat semakin kucar-kacir mcm "Itik Pulang Petang" mutakhir ini. Namun SS cuba berdiplomasi dengan menyatakan bahawa SS bukanlah penganalisis Politik yang berkelayakkan, namun sokongan dan kehendak mereka yang berterusan, maka SS bersetuju la jugak. Maklumlah SS dah byk kali menyatakan bahawa SS bukanlah Pena yang cenderung sgt ke arah politik namun kalau ia dijadikan sebagai Tuntutan, maka SS akur segalanya. Dan politik malaysia hari ini memang cukup mengecewakan SS tujuh keturunan. Apa tidaknya, jika sesaorang orang politik mengeluarkan kenyataan media yang dianggap menghentam pemimpin politik lain, maka berteriak la boneka-boneka atau ada yang suka gunakan perkataan Pencacai dan Kaki bodek ni demi mempertahankan pemimpin mereka.

Apa yang mereka faham dengan Politik sebenarnya. Dalam dunia milik Allah swt ni kat mana-mana pun ada Politik. Baik di Dewan rakyat hingga la ke tapak pasar malam. Baru-baru ni SS ada menerima email dari seorang sahabat mengenai MB Kelantan ada menyatakan hasrat untuk berdebat dgn PM Malaysia tentang beberapa isu semasa terutamanya isu yang membabitkan cadangan KERAJAA PERPADUAN yang sememangnya telah di tolak oleh seluruh pimpinan PR.

SS berpendapat, Debat merupakan medan paling baik untuk para pemimpin menyatakan endirian masing-masing dalam menyelesaikan sesuatu hal. Dan harus ditegaskan di sini bahawa perdebatan secara 4 biji mata juga adalah salah satu cara yang dilihat paling berkesan untuk menilai kemampuan sesaorang pemimpin dalam menangani masalah yang sedang di hadapi. Ini lebih bertepatan dengan Konsep "Demokrasi" yang mungkin telah didokong oleh Malysia sejak sekian lamanya. Debat juga di lihat sebai medan perjuangan paling penting dalam menentukan kesahihan dakwaan, tomahan, kritikan dan sebagainya. Ini terbukti dengan jelas setelah satu agenda Perdebatan antara Anwar Ibrahim dan Sabry Chik satu masa dulu dalam memperjuangkan Isu Minyak di Malaysia. Dlam usaha ntuk memenangi hati rakyat dengan pelbagai agenda politik kuno yag di lihat tiada kaitan langsung dengan Minyak oleh Sabry waktu itu, maka satu gelombang kesedaran telah timbul di hati seluruh rakyat Malaysia secara mendadak. Kehadiran Anwar Ibrahim bersahaja dengan hujah-hujahnya yang dilihat cukup variasi dan matang telah menyebabkan hukuman demi hukuman di berikan oleh rakyat kepada pihak kerajaan hingge ke hari ini. Ini disebabkan perwatakkan dan teras kepimpinan yang ada pada diri sesaorang pemimpin.

Jika dilihat sejarah dan peristiwa perdebatan secara terbuka di kalangan Pemimpin politik hari in, maka kesimPulannya PR telah menang mudah kepada BN melalui Debat Minyak waktu itu. Diikuti dengan beberapa siri undangan perdebatan oleh PR terhadap BN dan seiring dengan itu juga kita dapat melihat beberapa siri penolakkan untuk berdepat di kalangan pemimpin BN sejak akhir-akhir ini. Adakah ini berpunca dari sikap takut, malu, segan, khuatir, akur atau taat setia kepada arahan pemimpin atasan? Jika alasan inilah yang menjadi pegangan sesetengah pemimpih BN maka tiada maknanya konsep "Keterbukaan dan Perkongsian Kuasa" yang telah diagungkan oleh mereka selama ini. Melalui perdepatan secra "Gentleman" inilah maka kita sebagai rakyat Malaysia yang cintakan keadilan dan Keamanan boleh menilai siapakah pemimpin yang seharusnya dijunjung menjadi ketua.

Alasan "Buang Masa" oleh PM Malaysia dalam menyahut cabaran MB Kelantan untuk berdebat secara terbuka kebelakangan ini juga dilihat sebagai kelemahan dan Kegagalan Pemerintah dalam mempraktikkan gagasan "One Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".
Adakah MB Kelantan itu bukan Rakyat Malaysia yang berhak berdebat dengan PM Malaysia? Dimana kesilapannya hingga perdebatan secara terbuka ini sering ditolak oleh Kerajaan Pemerintah? Adakah mereka takut kepada bayang-bayang sendiri atau lebih takutkan hukuman dunia berbanding hukuman di akhirat?

Ayuh sidang pembaca sekalian, tunjukan sokongan anda dengan apa cara sekalipun agar perdebatan antara Pemimpin Politik di Malaysia ini akan menjadi Kenyataan demi memastikan Pemimpin yang kita pilih dan sanjung selama ini adalah Pemimpin yang benar-benar berkualiti dan jujur dalam perjuangan. SS akan sentiasa bersifat terbuka dalam menerima dan memberi kritikan demi kebaikan semua. Apa pun alasannya, pemimpin mahupun wakil rakyat seluruh Malaysia haruslah menunjukkan sikap "Gentleman" dan terbuka sekiranya di undang untuk berdebat antara Parti Politik demi memastikan matlamat dan hala tuju perjuangan mereka telus dan beretika. Dunia hari ini juga telah menyaksikan kejayaan demi kejayaan di capai oleh Pemimpin tersohor dalam kesediaan mereka berdebat dengan pelbagai peringkat terutamanya dari Negara berlainan. Inikan pula perdebatan sesama rakyat yang dilihat sebagai Penting untuk menentukan hala tuju politik dan kesejahteraan serta kemajuan Negara khususnya.

0 Response to POLITIK MALAYSIA SEMAKIN HANCUR - DEBAT PAS vs UMNO menjad Penentu.

Post a Comment