Ibuku seorang Pembohong....


Entah kenapa SS Memilih tajuk "Ibuku Seorang Pembohong" untuk posting kali ni. Mungkin ada pihak yang menganggap tajuk ini tidak sesuai langsung dengan suasana dan keadaan hari ini. Maklum sajalah kita masih di bulan mulia, bulan yang menuntut sekelian umat manusia supaya berbuat baik dan saling bermaafan sesama insan lain. Tapi ntah kenapa ntah, cerita ini dirasakan amat menarik dan perlu dikongsiakan bersama disini. Janganlah pula ada pihak yang menghukum SS dengan cerita ini ya... tapi sama2 lah kita menilai siapakah ibu kita selama ini dan kenapa ibu terus-terusan jadi pembohong kepada kita... Cerita ini tiada kena mengena dengan sesiapa pun, tapi kalau ada yang terkena jugak... anggaplah ia hanyalah sebagai "Kebetulan" dan boleh dijadikan pengajaran untuk semua.

Memang sukar untuk orang lain percaya, tapi itulah yang berlaku. Ibuku memang seorang pembohong sejak sekian lamanya. Sepanjang ingatan SS sejak berusia sehari hingga ke hari ini, sekurang-kurangnya ibu telah berbohong sebanyak 8 kali. Selebihnya tu mungkin Bohong Sunat agaknya...

KISAH PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA

SS perlu malah wajib catatkan segala pembohongan itu untuk dijadikan renungan KITA BERSAMA.

Cerita ini bermula ketika SS masih kecil. SS lahir sebagai seorang anak lelaki dalam sebuah keluarga miskin tapi ahli keluarganya agak kaya dan meriah . Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan. Adakalanya, selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan ikan masin dan pucuk ubi dikongsi satu keluarga.

Sebagai anak yang masih kecil, SS sering saja merungut dan adakalanya menangis mahukan nasi dan lauk yang lebih. Tapi ibu cepat memujuk. Ketika makan, ibu sering membahagikan bahagian nasinya untuk SS. Sambil memindahkan nasi ke mangkuk SS, ibu berkata : ""Makanlah nak ibu tak lapar." Sedangkan ketika itu kami sekeluarga hanya mampu menikmati makan bersama sekurang-kurangnya sekali dalam sehari.... Inilah Pembohongan Ibu yang pertama...

KISAH PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA

Ketika SS mulai membesar ibu yang penuh dengan semangat keibuan dan gigih sering menghabiskan waktu terluangnya dengan pergi memancing ikan di anak sungai berhampiran rumah.

Saban hari Ibu akan berdoa dan berharap agar hasil pancingannya akan dapat memberikan sedikit makanan istimewa kepada kami adik-beradik. Pulang dari memancing, ibu masih gagahkan kuderatnya untuk memasak gulai ikan yang segar dan mengundang selera si anak.

Sewaktu kami menikmati hidangan gulai ikan itu bersama, ibu hanya duduk disamping kami dan memakan sisa daging ikan yang masih menempel di tulangnya hasil sisa yang telah kami adik beradik nikmati sebelumnya. Aku dan adik beradik yang lain hanya memerhatikan gelagat ibu dengan seribu penyesalan dan kesedihan waktu itu.


Melihatkan keadaan ibu yang bagaikan terpaksa berbuat demikian, hati aku dan adik beradik semakin tersentuh, lalu dengan menggunakan akal fikiran yang sedikit cerdik ketika itu, aku memberikan isi ikan yang masih berada di pingganku kepada ibu. Namun sepantas halilintar ibu menolaknya dengan berkata " Makanlah nak, ibu tak suka makan ikan" - Pembohongan Ibu yang kedua...

** Nantikan kisah pembohongan ibu di lain kesempatan ya... **


0 Response to Ibuku seorang Pembohong....

Post a Comment