Oh Melayu....


Orang Melayu merasakan diri mereka tuan di Malaysia,itupun akibat daripada undang2 dan perlembagaan yang menjadi tempat perlindungan yang membuatkan orang Melayu rasa selamat.Padahal jika kita bukak mata luas-luas dan tengok sekeliling,kita akan nampak ada Wisma Ah Beng,Kedai Ah Meng dan Pusat Perniagaan Chow Sing Chi.

Jarang kita nampak Wisma Ahmad bin Abdul Rahman atau Bangunan Perindustrian Shamsul.Astro milik Ananda Krishnan dan Air Asia milik Tony Fernandez .Kenapa?

Adakah kerana orang Melayu merasakan sekadar berkuasa dan mengawal selia sambil makan duit cukai orang2 kaya itu sudah cukup?

Untuk mengenal pasti di mana tahap sesebuah bangsa itu,pada aku,aku selalu nilai daripada "golongan-golongan" yang tak berapa berjaya dalam hidup.Maksud aku,mereka yang tak tentu arah,yang tak habis sekolah dan jahat.Cuba tengok golongan samseng Melayu dan samseng Cina.Apa yang diorang buat?

Samseng Melayu :
1. Pau duit orang tepi jalan
2. Pecah rumah dan curik kecil-kecilan
3. Try pau duit kat Puduraya dengan alasan duit tambang tak cukup
4. Curik besi
5. Ambik upah pukul orang
6. Jual dadah kecil-kecilan

Samseng Cina :
1. Jual DVD
2. Jual pelacur
3. Jual orang
4. Join perniagaan haram
5. Pukul orang kalau perniagaan kena kacau
6. Join perniagaan halal

Aku selalu rasa benda ni adalah perbezaan paling ketara kenapa orang Melayu masih lagi berada pada takuk yang sama.Orang Melayu selalu berfikir,sikit-sikit cukuplah,jadilah banyak tu.Asal dapat sket jadilah,memadailah.Daripada golongan yang paling rendah sehinggalah ke golongan yang atas,orang Melayu majoritinya mempunyai satu matlamat yang sama,fikir untuk hari ini,esok-esok lain cerita.

Sebab itu daripada segala benda dalam kehidupan contohnya perancangan keluarga,perbelanjaan kewangan dan segalanya,orang Melayu terlalu mundur ke belakang.

Fikirkanlah,orang Cina tidak ramai yang mengimpikan dapat menghantar anak mereka masuk ke IPTA tempatan kerana mereka tahu peluang mereka tipis.Tapi ramai yang dapat menghantar anak-anak mereka ke IPTS tempatan dan juga luar negara tanpa perlu menjadi mangsa PTPTN.Ini bukan golongan yang kaya dan berkuasa,mereka yang biasa pun mampu.Member aku,bapak takde,mak kerja biasa aje tapi dapat hantar dia pergi oversea dengan duit sendiri.

Aku akan ingat ayat yang dia cakap kat aku ni sampai bila-bila,"Can save more money lah if didnt go there.I was hoping boleh enroll masuk local IPTA tapi u understand la the situation....but my mom insist I go oversea if cannot get local IPTA.She said she could afford it."

Kita?Mampukah bangsa Melayu berbuat sedemikian?Yang mampu hanyalah golongan yang "ada pangkat" dan "ada gelaran" kan?

Jadi,fikir untuk long term.Takde gunanya kita bahagia sehari dua kemudian 10 tahun kita merana.Generasi muda orang Melayu kena berubah.Mungkin orang2 tua takkan setuju dengan kita.Mungkin Mahathir takkan setuju dengan perubahan.Mungkin kerajaan takkan suka orang Melayu muda tak sealiran dengan cara pemikiran diorang.

Tapi,sampai bila orang Melayu nak macam tu?Kita masih lagi mengamalkan pemikiran zaman sebelum Merdeka."Nak selamat,masuk aje kerja Government.Senang.Terjamin masa depan."

Nasihat yang dah lapok dek hujan dan habis lekang dek panas.Atas sebab nasihat macam tu la tak ramai orang Melayu yang berani berniaga dan kita sedang merasai akibat daripada mentaliti tersebut


0 Response to Oh Melayu....

Post a Comment