Hamba Hutang Yang Tegar


Kajian menunjukkan Seramai 450,000 orang daripada 1.2 juta petugas awam menghadapi masalah hutang dan golongan ini perlu diberi perhatian khas kerana mereka mudah terjerumus dalam gejala rasuah dan salah guna kuasa di pelbagai peringkat.

Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Ahmad Shah Mohd. Zin berharap ketua-ketua jabatan atau kementerian terbabit mengambil sikap berperikemanusiaan dalam mengendalikan masalah kumpulan itu yang rata-ratanya hanya membawa pulang 40 peratus daripada gaji mereka.

"Kebanyakan gaji mereka dipotong untuk pelbagai pinjaman seperti perumahan dan kenderaan atau mengubah suai rumah," katanya. Wow!! Ini tidak termasuk dengan pelbagai keperluan lain yang harus di bayar secara bulanan oleh mereka. Hal ini juga memungkinkan mereka untuk membuat pelaburan dan pinjaman alternatif bagi melangsaikan hutang piutang mereka. Selain kemudahan dan keistimewaan oleh agensi perbankan tanahair terhadap golongan ini, pihak ketiga juga sering hadir dalam urusan hidup mereka dengan berbekalkan pelbagai Pakej Rangsangan Ekonomi Express berjumlah berbillion-billion ringgit. Ini ternyata dan di akui oleh golongan-golongan Taiko Ahlong yang di temui di sini.Cuma mereka cukup licik merahsiakan identiti client mereka dari SS. Hal ini juga boleh menguatkah hujan dan cerita SS dalam "posting" - Bangsaku Berkiblatkan AhLong - Bah 1 baru-baru ini.

Ahmad Shah menambah, ramai penjawat awam diberi kelonggaran oleh kerajaan untuk membuat kerja sambilan seperti membawa teksi, menjadi ejen jualan langsung dan berniaga untuk menampung pendapatan tetapi ini tidak mencukupi. Tetapi SS berpendapat golongan penjawat awam yang membuat kerja sambilan secara jujur dan betul hanyalah lebih kurang 30% sahaja, selebihnya lebih gemar membuat pinjaman peribadi dalam menguruskan ekonomi keluarga hari ini.

"Kos sara hidup di bandar adalah tinggi dan ini menyebabkan ramai yang terpaksa berhutang," katanya. Oleh itu kita jangan tertipu dengan Gaya Hidup mewah PENJAWAT AWAM yang berada di sekeliling kita hari ini. Kerana mereka semua adalah Hamba Hutang yang Tegar mcm SS juga. Namun demikian, di satu kajian lain yang dijalankan menunjukkan kos sara hidup di Bandar jauh lebih murah jika dibandingkan dengan hidup di Kampung mahupun di Tanah Rancangan Felda di Johor Bahru ini. Kalau tak percaya, ikuti perkembangan bersama SS and the crew dalam pembongkaran akan datang.

0 Response to Hamba Hutang Yang Tegar

Post a Comment