MAT REMPIT vs SAMSENG JALANAN

7099771745532l1

Isu Mat Rempit tidak akan selesai kerana kita tidak reti mendekati mereka. Mat Rempit bukan lembu atau kerbau yang bisa dihalau masuk kandang mengikut kehendak kita. Mat Rempit adalah insan biasa seperti saya dan anda. Mereka adalah “produk” keluaran masyarakat moden berjiwa besar yang kerdil ilmu.

Walaupun negara kita dikategorikan dalam kumpulan negara membangun, tetapi dalam sesetengah perkara kita setaraf negara maju. Malah dalam hal tertentu, terutamanya yang berkaitan pembangunan fizikal kita berada di atas sesetengah negara maju.

Namun dalam pembangunan insaniah, kita agak ketinggalan. Walapun rakyat Malaysia terkenal dengan sikap pemurah dan prihatin tetapi hanya dalam hal tententu. Sikap prihatin kita tidak menyeluruh. Kita hanya prihatin dalam lingkungan sendiri sahaja.

Kita hanya peka terhadap kepincangan keluarga. Kepincangan dalam masyarakat jarang kita ambil pusing. Kita hidup bagai enau dalam belukar, berlumba melepaskan pucuk masing-masing. Berlumba bermakna bersaing. Dalam semua persaingan mesti ada yang kalah. Apabila ada menang, ada kalah, maka akan ada pula rasa tidak puas hati. Masyarakat yang dibesarkan dalam lingkungan perlumbaan, persaingan, kalah, menang dan tidak berpuas hati, sukar untuk bekerjasama. Kalau ada pun kerjasama, sekadar kerjasama secara paksaan atau terpaksa.

Masyarakat yang tidak ada semangat kerjasama secara ikhlas bakal membenihkan segala nilai negatif. Konsep perkongsian tidak dapat diterapkan. Nak berkongsi apa kalau masing-masing mahu “menang” dalam perlumbaan. Sebab itulah, setiap simbol perlumbaan mesti dielakkan. Malah, bersukan yang terlalu menitikberatkan kalah-menang mesti dihapuskan.

SS menamakan masyarakat begini sebagai masyarakat yang “sakit” kerana keadaannya lebih tenat daripada “tidak sihat”.

Apakah yang dapat kita harapkan daripada orang sakit? Kita tidak dapat mengharapkan apa-apa selain kesembuhannya daripada sakit. Tidak masuk akal sekiranya kita mengharapkan seorang petani moden yang seliuh buku lali memanjat kelapa muda kerana kita dahaga air kelapa. Kita juga tidak boleh minta nelayan yang demam turun ke laut kerana kita kehabisan ikan di pasaran. Kita juga tidak boleh mendesak pakar ekonomi yang sedang berbaring di wad memikirkan cara meningkatkan ekonomi negara. Apa yang dapat kita lakukan ialah tunggu mereka baik dahulu. Mereka tidak akan baik tanpa doktor, rawatan dan ubat yang betul.

Berbalik kepada isu Mat Rempit. Mat Rempit ialah “hasil” yang dikeluarkan oleh masyarakat yang sakit. Kalau kita mahu “hasilnya” baik, pulihkan dahulu masyarakat itu.

Malah merempit ialah manifestasi daripada kehidupan masyarakat yang sentiasa berlumba-lumba. Siapa cepat dia dapat. Siapa kuat, dia di atas. Siapa lemah, dia di bawah. Mat Rempit ialah “produk” yang diusahakan oleh masyarakat kita sendiri. Bukankah kita yang mewujudkan suasana perlumbaan dan persaingan?

Masyarakat Kuala Lumpur dan kota besar yang lain begitu ramai yang sakit. Betapa tidak sakit, rumah cuma dua bilik, sedankgan anak berdozen, ada lelaki dan perempuan. Kehidupan dalam rumah yang sempit begini menekan dan mempengaruhi emosi.

Bosan di rumah kerana pengap dan sendat, keluar jalan-jalan. Hendak ke mana? Hendak tenangkan fikiran, taman-taman rekreasi jauh. Hendak cari hiburan semuanya berbayar. Jiwa remaja tidak sesuai berehat di masjid, gereja atau kuil. Nasib baik ada motosikal. Rempit sahajalah. Dapat menghiburkan hati walaupun berbahaya. Remaja mana takut bahaya. Semakin bahaya semakin teruja.

Pendekatan yang salah terhadap Mat Rempit bukan sahaja tidak membawa sebarang hasil, malah keadaan menjadi semakin teruk. Orang muda suka perkara yang mencabar. Jadi, apabila mereka terasa mereka sedang dicabar, mereka akan semakin galak, malah mungkin ganas.

Malah kebelakangan ini, Mat Rempit seperti mula mengganas. Mereka melanggar petugas trafik, merempuh kereta, memasuki laluan bertentangan apabila dikejar polis, membuli dan memukul mangsa dengan kejam. Oleh itu, kita tidak boleh lagi sekadar berteori atau bermadah tentang cara -cara mengatasi masalah ini. Kita mesti segera turun padang dengan berbekalkan kesungguhan.

Namun, pendekatan undang-undang belum tentu berkesan. Apabila mereka ditangkap, bukan mereka yang susah, tetapi ibu bapa mereka yang berendam air mata. Oleh itu, pendekatan yang sesuai harus difikirkan.

Dahulu SS adalah salah seorang Mat Rempit JUNIOR. (Masa itu istilah Mat Rempit belum ada) sekitar jalan Kota Tinggi - Desaru, SS dan kawan-kawan menjadi raja jalan di sana. Setiap malam Sabtu kami pergi merempit. Masa itu motosikal Yamaha RXS sangat popular kerana kelajuannya luar biasa. Malam yang paling seronok bukan malam dapat meniduri gadis jelita kerana menang lumba, tetapi malam yang dikejar polis. Seronok.

Selepas jalan raya Kota Tinggi- Desaru jenuh dengan mata-mata, kami beralih ke jalan tanah merah dlm kebun sawit plk. Pernah sekali motosikal kena angkut naik lori polis. Dua minggu murung. Lepas kaotim sama polis, lumba lagi.

Apa yang kami dapat dengan merempit? Sangat berharga. Dua orang rakan baik maut di atas jalan raya ketika sedang berlumba. Insaf? Ya. Tetapi bukan kerana kehilangan rakan, tetapi kerana nasihat daripada masyarakat yang prihatin. Masyarakat tidak pernah menghukum kami, jauh sekali menggelar kami ganas atau penjenayah remaja. Malah masyarakat memberikan kami kasih sayang seperti insan lain.

Namun, Mat Rempit dahulu dan Mat Rempit sekarang berbeza kerana “kesakitan” masyarakatnya berbeza. Remaja di kampung mempunyai sumber kewangan yang terhad. Jadi, nakalnya juga terhad.

Jiwa Mat Rempit begitu keras. Oleh itu, pendekatan yang keras pasti gagal. Benda keras berlanggar dengan benda keras akan pecah. Pendekatan lembut tetapi sesuai amat mustahak.


Ingat, Mat rempit bukan lembu atau kerbau. Oleh itu, kita mesti mendekati mereka dengan kesedaran bahawa mereka bukan punca penyakit tetapi “produk” yang terhasil daripada masyarakat yang “sakit”.

0 Response to

Post a Comment