Felda, Risda, Felcra bergabung: Ulang tayang Synergy Drive?


Mamat yang gambarnya di sebelah tu bimbang akan wujudnya "Synergy Drive kedua" bila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mencadangkan Felda, Risda, Felcra bergabung mewujudkan satu konsortium.

"Gua memang dari dulu lagi tak bersetuju penggabungan antara Sime Darby, Guthrie dan Golden Hope dibawah satu gabungan yang pada awalnyer dikenali sebagai Synergy Drive," kata beliau.

"Ini cara khianat nak bolot harta negara.. kalu ader 3 syarikat.. satu lingkup tak menjejaskan yang lain.. tapi biler digabungkan... terlingkup... abis semua sekali... ini idea bangang namanyer...," dakwa beliau.

Dia tau la. Dia professional. Aku mana tau.

Tetapi, seingat saya, ketika Synergy Drive nak ditubuhkan dulu, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Permodalan Nasional Berhad (PNB), Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman nampak keberatan nak bagi lampu hijau (lihat Utusan Malaysia 29/11/06 "Sokong gabung bukan beri lampu hijau – Hamad Kama Piah").

Datuk A Kadir Jasin pula berkata:
Justeru itu, sambil kita memberi keyakinan kepada kerajaan dan PNB untuk melaksanakan penstrukturan korporat yang penting ini, kita perlu menjadi mata dan telinga agar projek raksasa ini "tidak dilarikan" (hijacked) oleh pihak-pihak yang berkepentingan peribadi (lihat postingnya pada 28/11/06 bertajuk "Penggabungan mega perlu diawasi". Posting-posting beliau yang menyentuh Sunergy Drive boleh dilihat di sini. Ahirudin Attan antara yang paling banyak menulis tentang Synergy Drive - lihat di sini).
Cadangan penggabungan itu dikemukakan oleh CIMB yang menubuhkan Synergy Drive Sdn Bhd bagi melaksanakan penggabungan ketiga-tiga syarikat itu.

Sebelum digabungkan, PNB memiliki pegangan 50.3 peratus dalam Kumpulan Guthrie, 39.62 peratus dalam Sime Darby dan 13.28 peratus dalam Golden Hope.

Synergy Drive adalah sebuah alat tujuan khas yang ditubuhkan oleh penasihat kewangan CIMB yang akan mempermudah penggabungan itu yang membabitkan sembilan syarikat dalam satu janji niaga bernilai RM31 bilion.

Janji niaga itu adalah penggabungan terbesar dalam sejarah korporat Malaysia.

Entiti yang digabungkan itu akan memiliki 600,000 hektar dengan kapasiti pengeluaran sembilan juta tan metrik tan buah segar dan 2.5 juta tan metrik minyak sawit atau 5-6 peratus daripada pengeluaran global.

0 Response to Felda, Risda, Felcra bergabung: Ulang tayang Synergy Drive?

Post a Comment