Antara Amalan Terpuji dan Terkeji di Bulan Ramadhan


Sekarang sambutan Ramadhan sudah melepasi separuh tempohnya. Ini bererti semakin hampir kita akan menghampiri bulan Syawal iaitu bulan kemenangan umat Islam setelah sebulan menunaikan puasa. Kemenangan ini di hadiahkan oleh Allah dengan perayaan Hari Raya Aidil Fitri.

Suasana sambutan bulan ramadhan dan perayaan hari raya di negara kita sememangnya cukup unik dan meriah. Bukan setakat diwujudkan Bazaar Ramadhan tetapi juga akan sentiasa pelbagai aktiviti untuk meraikan sambutan bulan Ramadhan dan Syawal ini.

Semakin hari suasana semakin ceria dan penuh dengan pelbagai aktiviti yang dianjurkan pelbagai pihak bagi memeriahkan suasana bulan puasa dan sambutan hari raya.

Dan apabila melihat paparan di media arus perdana mengenai majlis berbuka puasa yang dijalankan oleh segenap pemimpin BN/UMNO terasa begitu bertuahnya golongan rakyat Malaysia ni. Sungguh prihatin golongan pemimpin-pemimpin ini. Hampir setiap pemimpin Islam cuba untuk menganjurkan majlis yang cukup baik ini. Sesungguhnya amalan memberi makan orang-orang yang berpuasa pada bulan ini akan mendapat balasan yang cukup banyak dari Allah. Mungkin inilah yang diimpikan oleh segenap pemimpin sekarang ini. Bukan hanya setakat majlis berbuka puasa tetapi diakhiri juga dengan sumbangan wang raya untuk mereka yang hadir.

Namun mungkin perkara ini benar-benar mendapat rahmat dan diberkati oleh Allah SWT jika manusia bernama Mohd Nazree Mohd Yunus, Pengerusi GERAK dapat membuat laporan kepada SPRM mengenai sambutan atau majlis pemimpin-pemimpin BN/UMNO yang nampaknya terlalu mewah itu. Sepertimana dia sanggup melaporkan kes penyembelihan lembu oleh MB Selangor pada perayaan Hari Raya Aidil Adha yang lalu, kini tentunya dengan melihat kepada majlis sebegitu mewah pastinya mungkin perkara ini mnjadi tidak biasa.

Doa dan harapan semoga juga saudara Mohd Nazree Mohd Yunus, Pengerusi GERAK itu akan menggandakan usahanya untuk mendapatkan keberkatan amalan di bulan mulia ini dengan tindakan ikhlas membanteras amalan rasuah di kalangan pemimpin-pemimpin negara. Sesungguhnya niat yang ikhlas jika dilakukan pada bulan yang penuh barakah ini pastinya akan menghasilkan sesuatu yang cukup bermakna untuk rakyat. Tolonglah , wahai Mohd Nazree Mohd Yunus, buatlah laporan kepada SPRM mengenai majlis berbuka puasa golongan pemimpin yang rasanya terlalu mewah ini demi wang rakyat yang telah diserahkan kepada kerajaan itu. Relakah Mohd Nazree Mohd Yunus melihat jika wang rakyat ini diguna pada jalan yang tidak betul lebih-lebih lagi di bulan mulia ini. Ayuh ! Mohd Nazree Mohd Yunus buktikan kewibawaan kamu sebagai pejuang Rasuah yang tidak memandang rasuah sebagai balasan perjuangan kamu.

Semoga amalan berbuka puasa di kalangan pemimpin ini akan terus dilaksanakan tanpa menyalahgunaan wang rakyat. Jika itu yang dilakukan oleh pemimpin BN/UMNO semoga pemimpin tersebut diberkati dan dimurahkan rezeki. Dan hanya melalui laporan SPRM yang akan dikemukan oleh Mohd Nazree Mohd Yunus yang mampu membuktikan ketelusan majlis-majlis mewah tersebut.

1 Response to Antara Amalan Terpuji dan Terkeji di Bulan Ramadhan

  1. AAAAAAku memang tak RELAkan duit aku sebagai pembayar segala macan cukai,insuran,tol diLEBURan oleh umno pengkhianat ni..membazir duit rakyat.bagi sedekah kat rumah anak-anak yatim,persatuan ibu tunggal tiap-tiap bulan bukankah lebih elok.tak semestinya bulan ramadan!Inilah umno yang telah dididik dengan budaya barat ala yahudi.mementingkan kuasa dan material,Tembolok masing-masing diUTAMAkan,RAKYAT disisihkan..

Post a Comment