Berapa Kali-kah anda sudah mengisi minyak Murah Ron95 SELEPAS 1 Sept?


Lupakan seketika mengenai pegangan politik dan fikirkan diri kita dari sudut yang paling rendah tetapi paling berkuasa,maksud aku,kita sebagai rakyat.Kita sudah sedia maklum mengenai kenaikan harga minyak yang cuba ditutup oleh kerajaan kita.Kepada sesiapa yang masih belum paham mengenai kenapa aku kata minyak naik,fahami ini :


1. Kerajaan memperkenalkan satu gred minyak baru iaitu minyak Ron95 yang mempunyai kualiti gred rendah sedikit berbanding minyak "normal" sebelum ini iaitu Ron97.

2. Minyak Ron95 diperkenalkan dengan sebab untuk menjadi alternatif murah kepada rakyat.Tetapi...harganya naik 5 sen berbanding minyak Ron97 yang digunapakai sebelum ini.Alternatif murah,harga naik pulak.Satu liter Rm1.80.

3. Minyak Ron97 dinaikkan taraf sebagai minyak premium dengan harga Rm2.05 satu liter.Apa yang premium nya jika sebelum ini kita lebih gemar mengisi minyak Ron97,kan?

Jadi,aku sure ramai yang tak sedar lagi pasal ini.Sebab banyak confusion yang terhasil.Sekarang ini,jika anda mengisi minyak menggunakan berwarna kuning,anda mengisi minyak Ron95.Jika anda mengisi minyak menggunakan pam hijau,anda mengisi minyak Ron97.Tetapi sedarkah anda,anda sedang membayar harga yang lebih 5 sen berbanding sebelum ini untuk minyak yang grednya lebih rendah berbanding yang digunakan selama ini?

Apa risikonya RON95 kepada kereta anda?

Kita ambik contoh kereta Proton.Kebanyakan kereta Proton disarankan menggunakan Ron97 untuk kereta dan ini termaktub dalam manual Proton,TETAPI Proton sendiri menjelaskan kebanyakan model2 lama seperti Iswara,Wira dan Satria yang tidak menggunakan Fuel Injection System (masih bergantung dengan karburetor) akan mengalami "engine knocking" akibat daripada kesan penggunaan minyak Ron95.Kebanyakan kereta diengineer supaya mampu menggunakan RON88 atau paling minimum Ron92 (minyak merah sebelum ni).

Jadi,jika anda dengar bunyi enjin kereta/motor anda kasar selepas menggunakan ROn95,besar kemungkinan minyak bergred 95 itulah penyebabnya.Jadi,anda tidak ada pilihan lain jika anda ingin memastikan kesihatan enjin anda terbela.Sila gunakan Minyak pam hijau Ron97 dengan bayaran Rm2.05 seliter.Bayar lah lebih sket,ya?

Tak puas hati sebab kenapa anda kena bayar lebih? Tanya lah dekat kerajaan.

Yang paling menyedihkan,kita mengeluarkan duit yang lebih 5 sen untuk membeli sesuatu yang lebih rendah nilainya berbanding sebelum ini.

Pengiraan secara mudah :

Harga Sebelum 1 Sept 2009
Full tank 40 liter
Ron97 = RM70.00 (1 liter Rm1.75)

Harga Selepas 1 Sept 2009
Full tank 40 liter
Ron97 = Rm82.00 (1 liter Rm2.05)
Ron95 = Rm72.00 (1 liter Rm1.80)

Jadi,tengok sila rujuk manual kereta untuk menyemak sama ada kereta anda sesuai atau tidak untuk minyak 95 atau anda adalah antara golongan yang tidak bernasib baik terpaksa membeli minyak 97 dengan harga yang lebih tinggi.Aku?Aku takde problem.Motor aku motor tua.Teknologi Jepun yang terbukti kebal.

1MALAYSIA,Rakyat didahulukan,Pencapaian diutamakan.

2 Response to Berapa Kali-kah anda sudah mengisi minyak Murah Ron95 SELEPAS 1 Sept?

  1. ROsmah + Najib = RON
    kerajaan dah papa kedana! duit rakyat la kena perasUGUT seliter 0.05 cen.

    pakai minyak RON C4 lagi powerr!!!!
    kapal selam pun bole pakai..!

  2. Betul la tuh... mmg kerajaan dh pokai, minyak ni pn dh buat keta aku lmbab sejak dua menjak ni...

    Dah nasib bro..

Post a Comment