Di Musim Raya... Islam Melangkaui 1Malaysia...


Apa nak dipening-pening kepala dengan 1Malaysia. Sekarang bermacam-macam ungkapan berkaitan dengan 1Malaysia. Gatal dan kadang-kadang naik bobos gegendang telinga aku mendengarkannya. Tak kurang dasyatnya, cacing dalam perut aku pun dah naik gestrik bila terdengar ungkapan 1Malaysia sejak akhir-akhir ni.

Mula-mula kita dengar Salam 1Malaysia. Maka siang malam TV pun 'bertitir' ....Salam 1Malaysia selagi boleh. Ada pulak surat balasan dari pejabat kerajaan yang mulakan kata-kata dusta diaorang dengan "Salam 1Malaysia dari Pej... dot dot dot"

Yang paling aku geli geleman nak dengar kat radio2 pro Kerajaan kawasan Johor ni ialah tentang iklan diaorang... paling geli antara yang menggelikan ialah iklan kedai makan dengan slogan"1HABIB, 1MALAYSIA". Kalau korang nak tau, Rest Habib ni adalah rest mamak tersohor di Johor... Tapi macam mana dia boleh terpanggil utk guna perkataan 1Malaysia pun aku tak reti nak cakap.

Nak buang kemana kita punya ungkapan 'Assalaamualaikum" @ Salam Sejahtera?

Hari ini kita dengar ungkapan......."kita adalah satu keluarga yang besar. Kita adalah keluarga 1Malaysia".

Islam telah mengajar kita berbaik-baik dan berkenal-kenalan dengan semua kaum dan bangsa, bersaudara dengan semua orang Islam, lebih 1400 tahun dahulu, dan yang paling baik diantara kita ialah mereka yang bertakwa.

Kalau sesaorang yang bertakwa, mahu tidak mahu mesti mereka akan berbaik-baik dan berkasih sayang dengan semua makhluk di muka bumi, tidak kira apa bangsa dan agama yang dianuti. Bukannya macam orang tu yang sentiasa menyemarakkan semangan kebencian dan perkauman dikalangan rakyat.... Hmmm entah la.

Aku pun tak paham, apa maksud sebenar disebalik 1 Israel.... opppsssss!!! salah 1Malaysia ni.


0 Response to Di Musim Raya... Islam Melangkaui 1Malaysia...

Post a Comment