Kisah Pembohongan Ibu Yang Ketiga


Di usia awal remaja, aku mula bersekolah di sekolah menengah. Saban hari Ibu pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih untuk dijual bagi menampung perbelanjaan persekolahan kami adik beradik.

Pada suatu dinihari lebih kurang jam 1.30 pagi aku terjaga dari tidur kerana situasi agak terganggu oleh bunyi-bunyian dari perut dapur rumah.

Aku bingkas dan melihat ibu sedang membuat kuih bertemankan sebiji pelita minyak tanah di hadapannya. Beberapa kali aku melihat kepala ibu terhangguk-hanguk tapi tak menggeleng-geleng kerana mengantuk.

Aku lantas berbisik di telinga ibu dan berkata : "Ibu, tidurlah dan rehatlah dulu, esok pagi ibu kena pergi ikut ayah ke kebun pula." Ibu hanya mampu tersenyum dan berkata : "Cepatlah tidur nak, esok pagi nak ke sekolah, nanti terlewat pulak. Lagipun ibu belum mengantuk lagi. Pergi lah tidur ya...." –

PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA


0 Response to Kisah Pembohongan Ibu Yang Ketiga

Post a Comment