BN Hancur kerana ISA Samad Menang


Bagi pengamal politik yang realistik, kekalahan PAS dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang, bukan suatu kejutan. Ia sudah diduga, cumanya pertambahan majoriti Barisan Nasional (BN) membuat dahi sedikit berkerut.

Sudah berakhirkah momentum tsunami politik pada 8 Mac lalu? Apakah arus perubahan politik hanya di utara, tidak kesampaian ke selatan Semenanjung?

Tidak! Sebaliknya, keputusan itu harus ditelan penyokong Pakatan Rakyat dengan bijaksana. Biarkan sahaja penyokong BN terbuai-buai dengan emosi mereka. Mereka sudah gian kerana telah lama tidak mengecap kemenangan.

Biar mereka berpesta dengan satu-satu kemenangan di Semenanjung Malaysia sedangkan hakikatnya, Pakatan Rakyat tidak kurang waima satu kerusi pun sejak Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12, sebaliknya BN masih kekurangan satu kerusi di Kuala Terengganu.

Secara mudah, BN masih ketinggalan dalam perlumbaan memenangi hati pengundi, sedangkan Pakatan Rakyat masih laju memecut ke persada Putrajaya tapi berhenti seketika untuk untuk mengisi minyak.

Barangkali, mereka lupa akan senario Ijok. Ijok pada pilihan raya kecil yang berlangsung sebelum PRU ke-12 menyaksikan kemenangan BN dengan pertambahan majoriti.

Ia berikutan seluruh jentera baik media arus perdana mahupun agensi kerajaan dikerah bagi memastikan kerusi itu tidak terlepas ke tangan pembangkang. BN berjaya.

Sebaliknya, BN pada PRU 12 tumbang di Ijok, malah calon KEADILAN, Tan Sri Khalid Ibrahim - calon sama yang tewas pada pilihan raya kecil itu, menjadi Menteri Besar Selangor.

Bukan Ijok saja, bahkan seluruh negeri ditawan Pakatan Rakyat. Inilah kemungkinan yang bakal terjadi pada PRU ke-13 kelak di Bagan Pinang khasnya, Negeri Sembilan amnya.

Kemenangan jar-rang-jar-rang (baca dengan nada P Ramlee dalam filem Nujum Pak Belalang) BN kali ini, bukan bermakna kejayaan sama bakal menanti mereka pada PRU 13. Belum tentu.

Sebab itu, penyokong Pakatan Rakyat usah patah hati. Kebenaran pasti membawa kejayaan. Semakin BN alpa dan mabuk dengan kemenangan Bagan Pinang, semakin mudah Putrajaya ditawan.

Hal ini sudah dihidu Tengku Razaleigh Hamzah apabila menyatakan, lebih baik BN kalah di Bagan Pinang kerana ia seolah-olah suatu endosmen terhadap rasuah kepada parti dan kerajaan.

Pun begitu, kemenangan Isa yang calar balar dengan imej rasuahnya tapi tetap menang dengan peningkatan majoriti, perlu dikupas pemimpin Pakatan Rakyat, khususnya PAS secara rasional.

Mungkinkah status quo pembahagian kerusi antara parti dalam Pakatan Rakyat di selatan Semenanjung perlu diubah suai bagi menarik sokongan rakyat lantaran pengundi di selatan didakwa kurang serasi dengan parti itu.

Sebaliknya, mereka khususnya pengundi Melayu sejak merdeka tidak mesra dengan imej PAS dan KEADILAN yang pada PRU 1998 mencatat prestasi memberangsangkan walaupun bertanding di kawasan maut.

Kemenangan Isa, bagaimanapun tentunya bukan disenangi orang Umno sendiri termasuk di Negeri Sembilan. Kejayaan bekas Menteri Besar itu membuat 'comeback' pasti menimbulkan kegusaran Menteri Besar, Mohamad Hassan yang akrab dengan Khairy Jamaluddin.

Tidak kurang juga yang melabel kemenangan itu bukan kejayaan BN, sebaliknya kemenangan peribadi - Isa untuk yang pernah menjadi Naib Presiden Umno sebelum digantung tiga tahun berikutan terpalit dengan imej politik wang.

Kemenangan itu datang pada harga tinggi lantaran Umno-BN terpaksa menggunakan kelebihan undi pos dan taktik samseng bagi meraih kemenangan dengan mempertaruh perpaduan Umno negeri.

Pada pilihan raya kecil Sabtu lalu, calon BN, K Partiban, 38, menewaskan calon PKR, Tan Sri Khalid Ibrahim, 61, dengan majoriti 1,850undi.

Undi yang diberikan kepada PKR meningkat daripada 3,564 pada pilihan raya lalu kepada 4,034 undi kali ini, iaitu perbezaan 470 undi. Sokongan kepada BN juga meningkat sebanyak 671, iaitu daripada 5,213 kepada 5,884.

Tetapi, pada pilihan raya lalu, calon Bebas turut bertanding dan mendapat 313 undi.

0 Response to BN Hancur kerana ISA Samad Menang

Post a Comment