FACEBOOK - EMAIL BERISI VIRUS TROJAN


Pengguna Facebook disarankan untuk lebih berhati-hati. Virus baru dari Trojan horse Bredolab berada pada email palsu yang seolah-olah mengarahkan anda untuk me'reset' password Facebook.

Menurut perusahaan MX Labs beberapa pengguna telah menerima email seakan-akan dari The Facebook Team. Pengirim email menampilkan alamat service@facebook.com yang sebenarnya adalah palsu.

MX Labs menemui email itu didalam lampiran bernama Facebook_Password_4cf91.zip yang berisi file Facebook_Password_4cf91.exe. Email itu mendakwa mempunyai password baru untuk pengguna Facebook.

Ketika user mendownload file itu, maka menyebabkan kecelakaan pada komputer mereka. MX Labs berkata Trojan Bredolab akan meng'eksekusi' file dari internet. Virus itu akan melepasi firewall, dan file itu memasukkan kod sendiri ke dalam proses yang sah svchost.exe dan explorer.exe. Bredolab mengandungi kod anti sandbox sendiri menyebabkannya dikesan.

Pengamat komputer lain, M86 menulis tidak ada wabak yang lebih besar daripada Bredolab. Setelah masuk ke komputer mangsa, M86 mengatakan Bredolab mengambil alih bot disebut Pushdo.

Perusahaan ini mendakwa bahawa Pushdo ini akan menyebarkan email spam reset password Facebook lebih banyak lagi.

Sementara itu, Facebook dengan cepat menyanggah email berisi virus itu, bukan berasal dari laman web sosialnya.

"Virus itu diedarkan melalui email, bukan di Facebook," kata juru cakap Facebook. "Kami sedang mendidik pengguna tentang cara mengesan masalah seperti itu melalui Halaman Facebook."

Facebook mengatakan bahawa pengguna seharusnya curiga pada email tidak dikenali yang mengaku dari Facebook. Perusahaan itu juga mengatakan tidak akan pernah mengirim pengguna password baru sebagai lampiran.

Para pengguna yang telah mendownload file itu harus menggunakan antivirus antimalware untuk menghapuskannya.

0 Response to FACEBOOK - EMAIL BERISI VIRUS TROJAN

Post a Comment