Wacana Rakyat - Astro Awani


Malam tadi jam 8.00 malam Agenda Awani telah memanggil 2 orang panel dari Pemuda UMNO dan Pemuda PAS untuk berbincang tentang isu WACANA yang sedang hangat hangat tahi ayam sekarang ni. Mulanya aku tak nak tengok ... tapi ntah camana, sambil lepas depan TV .. tengok je la.

Bila ianya di mulakan, panel pertama, Pemuda Umno Petaling Jaya Utara, Latt Sharizan Abdullah (seorang dari 4 orang yang di denda RM1000 kerana menyerang Karpal) telah memuji Pemuda PAS kerana menurut katanya, walaupun Mursyidul Am Pas telah menyanggah cadangan Perpaduan tapi Pemuda PAS masih mahu berbincang dengan UMNO untuk masa depan rakyat berbangsa Melayu dan Beragama Islam. Puji nya menggunung dengan muslihat yang cuba dipendam pendam. Usaha putar cuba di buat .. kelakar.

Setiausaha Dewan pemuda Pas Pusat, saudara kamaruzaman Muhammad yang merupakan panel kedua pulak menyatakan bahawa tujuan Wacana secara ilmiah tersebut lanjutan kepada tindakan Pemuda UMNO kelantan yang menyanggah keputusan TG Nik Aziz untuk mencabar Najib untuk berdebat. Dan bukannya untuk perpaduan.

Seterusnya yang menarik, Latt telah terbacul mulutnya menyatakan bahawa ujudnya masalah di dalam Pakatan Rakyat menyebabkan Pemuda Pas mencari Pemuda UMNO untuk berwacana, di mana kenyataan itu di sanggah oleh Setiausaha Pemuda PAS yang memberitahu mereka tiada masalah di dalam Pakatan Rakyat dan anggapan yang dibuat oleh Latt itu tidak benar. Termalu la Latt di situ.

Akhirnya bila di Tanya kepada panel ketiga, seorang pensyarah UiTM (yang aku tak ingat namanya )tentang perpaduan, pensyarah itu menyatakan bahawa perpaduan tidak perlu tergesa gesa dan ia boleh di lakukan secara sepontan. Dan usulnya yang menarik adalah memulakan kerjasama dan perpaduan antara rakyat tidak perlu di lakukan antara PAS dan UMNO sahaja, malah boleh di lakukan kepada semua parti kerana isu Perpaduan adalah isu Nasional.

Beliau memberikan contoh langkah perpaduan menarik yang boleh di gunakan, yakni bermula dengan perpaduan antara Kerajaan Pusat dan Kerjaan Negeri. Mula dengan bertukar tukar gambar di pejabat masing masing. Hehehe. .. klas.

Latt cuba mencelah dan menutup usaha tersebut dan masih beranggapan bahawa Wacana itu adalah langkah permulaan yang terbaik. Kononnya rakyat mahukan perpaduan. Ntah bila dia berjumpa semua rakyat? Aku tak tau.. hehehe..

Perbincangan menjadi panas apabila Setiausaha Pemuda Pas menimbulkan isu royalty minyak di Kelantan dan Terengganu.

Dan kesimpulan yang aku nampak adalah, Usaha Pemuda UMNO untuk memanipulasikan tujuan Wacana tersebut menjadi satu usaha perpaduan, sedangkan ianya adalah untuk mengenal jalan sebenar UMNO. Samaada Islam atau sebaliknya.

Juruacaranya pun Kelakar …. ! Cuba nak pesong, tapi tak berjaya. 2 lawan 2. hehehe .... lawak.

0 Response to Wacana Rakyat - Astro Awani

Post a Comment