Assalammualaikum....


Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera

Bertitik tolak dari saat ini, tanpa disedari kita semakin hampir dijemput oleh Allah swt untuk menuju ke medan perang yang menjadi acara tahunan bagi sekelian umat manusia yang beragama Islam iaitu berpuasa di Bulan Ramadhan.

Bulan ramadhan yang akan tiba ini jadikanlah sebagai pemulaan dan wadah baru dalam meharungi liku kehidupan sebagai persediaan menuju kehidupan yang abadi di akhirat yang menanti. Seribu kemaafan dunia dan akhirat kuturutkan dari hati yang luhur andai ada bicara kata dan perbuatan yang menguris jiwa sahabat-sahabat dan saudaraku sekalian.

Sahabat-sahabat yang dihormati....
Biarlah ramadhan kali ini kita mengejar rahmat Allah S.W.T. dan bukan sekadar memburu fadhilat semata-mata. Rahmat Allah yang luas bukan hanya berada dibulan ramadhan sahaja, malah ia akan berterusan hingga ke hembusan nafas terakhir kita.

Bilamana kita mengejar rahmat Allah didunia ini, mana mungkin ada manusia yang hanya berpuasa dari makan dan minum sahaja, apabila niat kerana rahmat Allah seharusnya kita akan menjaga segala tingkah laku dan perbuatan yang boleh menjauhkan diri dari rahmat Allah swt.

Buat Isteri dan Keluarga tercinta...
Aku akan sentiasa memaafkan kalian dunia dan akhirat dan berharap kedatangan Ramadhan kali ini akan memberi keinsafan yang lebih mendalam dan sinar kebahagiaan buat kita selamanya. Ingatlah, sejauhmana pun Tuhan menghadiahkan kita ujian dan dugaan di dunia selama ini, semakin hampirlah kita dengan rahmat dan syurganya jika kita bijak menilai dan memanfaatkannya.

Doa malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat , dan dilakukan pada hari Jumaat.

Selamat Menyambut Ramadhan al-mubarak dan sama-samalah kita lakukanlah ibadah ini dengan penuh keikhlasan dan keinsafan

0 Response to Assalammualaikum....

Post a Comment